Ensimmäinen syksy fyssariopintoja

Ensimmäinen syksy fysioterapian päiväopintoja alkaa lähestyä loppuaan. Viimeisiä pinnistyksiä ja puristuksia vailla olevat työt ja projektit vaihtuvat pian loppukeventelyihin, seminaareihin ja sellaiseen. Mitä syksystä on jäänyt käteen ja mihin tulevien opiskelijoiden on syytä varautua? Itse etsiskelin puoli vuotta sitten tämän tyylisiä postauksia ja somejulkaisuja huonolla menestyksellä. Sitä varten kirjoittelen nyt menneestä syksystä kokonaisuutena ja fyssariksi opiskelusta käytännössä. Toivottavasti uudet opiskelijat ja alalle havittelevat saavat tästä jotain irti! 

Hyvää Lucian päivää!

Opiskeluissa parasta on ollut se, että ollaan saatu olla koronasta huolimatta paljon kampuksella ja lähiopetuksessa. Muilla aloilla ja varsinkin yliopistoissa ei kuulemani mukaan asia ollut ihan näin. Etäopiskelussa riskinä olisi ollut, että kaverisuhteet olisivat jääneet muodostumatta. Syksy on lisäksi pitänyt sisällään palpaatiota ja paljon ryhmissä tehtäviä projekteja, joiden toteuttaminen on ollut omasta mielestäni mukavampaa livenä. 

Opinnot ovat alkaneet ihmisen kehoon ja asiakkaaseen tutustumisella kokonaisvaltaisesti. Opintojaksoihin on kuulunut mm. yleistä fysiologiaa, tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa sekä asiakkan kohtaamista. Tämän lisäksi meillä on ollut paljon ryhmissä tapahtuvaa toimintaa ja projekteja. Ryhmätöissä on ollut mahdollisuuksia päästä toteuttamaan omia mielenkiinnon kohteita ryhmän ja tehtävän ehtojen salliessa. Projektit ovat liittyneet asiakkaiden hyvinvoinnin parantamiseen. Hyvinvointia on käsitelty kokonaisuutena, eikä tarkastelun kohteena ole ollut pelkkä fyysinen terveys. 

Lähiopetusta on ollut vaihtelevasti usein noin 3 päivänä viikossa. Syksyyn on kuitenkin mahtunut viikkoja, jolloin kampuksella ei ole tarvinnut käydä ja toisaalta viikkoja, jolloin opetusta on ollut kampuksella 5 päivänä. Päivä koostuu 1 - 2 opintokokonaisuudesta, jotka kestävät 3h/kokonaisuus. Käytännössä meillä on siis usein koulua 9 - 12 ja/tai 13 - 16. Akateeminen vapaus on toki olemassa, mutta monet kerrat ovat olleet pakollisia. Omasta mielestäni opetusta on ollut sen verran vähän, että pyrin olemaan joka kerralla paikalla. Opetus ei myöskään yleensä toista itseään. Luennoilla ja opetuksessa käyminen on siis ihan hyödyllistä ja kannattavaa. 

Työtä on ollut ihan riittävästi. 33 opintopistettä syksyyn on tarkoittanut ainakin minun kohdallani sitä noin 40h/viikko tahtia. Tunnit ovat kuitenkin sen verran löyhiä, että niihin mukaan mahtuu ajatustyö ja muutama hairahdus aina välillä somen puolelle. 😅 Tehtävien tekeminen on omalla kohdallani jäänyt usein viikonloppuun, mikä tarkoittaa sitä, että arkena ei ole ehtinyt/tarvinnut painaa 8h päiviä läppärillä. Meitä peloteltiin alusta asti sillä, että loppusyksy on intensiivinen ja marraskuussa tulee kiire. Tahti on ollut kova, mutta kun on alusta asti tehnyt tehtävät ajallaan, ei nyt ole hätää. 

Tehtäviä on tullut aina välillä yllärinä kulman takaa, joten kevääseen on hyvä lähteä valmistautuneena siihen. Tehtävien aikatauluttaminen ja aloittaminen ennen viimeistä viikonloppua kannattaa, sillä siihen viikonloppuun saattaa tulla muutama uusi tehtävä lisää. 😂 Keväällä vuorossa olisi ainakin englantia ja syksyllä hankitun tiedon soveltamista. 

Onnea kaikille uusille opiskelijoille minun ja koko blogiporukan puolesta!
~Essi 

Kommentit

Suositut tekstit