Enää muutama päivä jouluun


Joulu. Se aika vuodesta, jolloin juodaan glögiä ja kuumaa kaakaota, syödään pipareita ja stressataan joululahjoista. Mä oon aina tykännyt joulusta tosi paljon. Mulla on perheen kanssa reissu perinteisesti jouluaattona ensiksi isän perheen luoksi ja sieltä illaksi Hämeenlinnaan äidin suvun luoksi. Mummo on aina tehnyt hirveän määrän erilaisia jouluruokia, joita sitten nautitaan yhdessä suvun kesken. Itse en jouluruuista niin paljoa oikeestaan tykkää, kinkku ja savustettu lohi menee, mutta laatikot ei kyllä meinaa upota. Ruuan jälkeen sitten päästään jakamaan ja avaamaan lahjat. Myöhään illalla ajellaan vielä kotiinpäin Espooseen. 

Mun lempiasioita joulussa on ehdottomasti tontut ja glögi! Lievän tonttuaddiktion oon varmaan perinyt äitiltä, meidän kotoota löytyy nytkin varmaan lähemmäs 50 tonttua. Mikä lämmittääkään paremmin kylmillä keleillä kuin kuuma glögi. Onneksi glögiä voi vetää koko talven. Perinteisesti ollaan myös pidetty pikkujoulut kaveriporukalla, jossa leivotaan pipareita ja äänestyksellä arvotaan paras pipari voittoon. Nyt ehkä osittain myös koronan, mutta eniten varmaan hirveiden opiskelu- ja työkiireiden takia ei olla ehditty näitä pitämään. Onneksi näiden kiireiden päälle asettuu myös hirveä stressi joululahjojen hankkimiseen. Kenelle sitä pitäisi ostaa lahja ja mitäköhän sitä keksisi ostaa? Äitikin jo kovasti kyselee joululahjatoiveita, mutta kun ei niitä itsekään tiedä. Onneksi viimeinen koulupalautus on jo 20.12. niin on hyvin aikaa ainakin kaksi päivää pohtia näitä juttuja ja ostaa lahjat.

Stressi kuuluu jouluun. Se on ihan sääntö, ettei lahjojen hankkimisesta saa tehdä liian helppoa. Mä oon nyt varmaan viimeisen kolmen joulun jälkeen todennut, että nyt rupeen hyvissä ajoin kyselemään mitä kaverit ja perheenjäsenet haluaisi tai tarvitsisi, jotta voisin kirjoittaa ne ylös muistiinpanoihin ja sitten ennen joulua ostaa ne. Kaunis ja varmasti toimiva ajatus, tiedän. Toteutus mulla on joka kerta jäänyt ideaan tai sitten oon muistanut suunnitelman liian myöhään. Ehkä joskus...

Onneksi joulu tarkoittaa myös sitä, että uusi vuosi ja siten synttärit lähestyy! (muistakaa kuitenkin, että yhdistetyt joulu- ja synttärilahjat on no go)

Miten teillä juhlistetaan joulua?

~ Wilma

Kommentit

Suositut tekstit