Toivon keräys
Projektin idea lähti yhteisestä ajatuksesta ja mielenkiinnosta auttaa vähävaraisia lapsia ja suhteellisen nopeasti kehittyi ajatus keräyksen järjestämisestä. Seuraavana vuorossa oli yhteistyökumppanin hankinta. Projektin aikataulu oli todella tiivis, aikaa asioiden suunnitteluun ei ollut paljon. Pari viikkoa tehtävänannon jälkeen yhteistyökumppani tuli olla jo hankittuna. Onneksi yhteistyökumppani löytyi ja projektin suunnittelu saatiin startattua nopeasti.
Kokonaisuudessaan projektin suunnittelu ja toteutus oli suhteellisen raskas, mutta samalla opettavainen. Pääsi konkreettisesti näkemään, kuinka lähetettyihin sähköposteihin tulivat vastaukset jopa yli viikon viiveellä, jos edes viitsittiin vastata. Myös tiivis aikataulu aiheutti välillä kovaakin painetta, mutta onneksi huippuryhmän kanssa hommat hoituivat todella hyvin. Kuitenkin erilaiset onnistumiset tuntuivat todella mahtavilta, sillä projekti oli täysin omaa käsialaa.
Keräystä mainostettiin muun muassa Facebook-ryhmissä ja julkaisut saivat parhaimmillaan jopa 100 tykkäystä ja 19 uudelleenjakoa. Tarvikkeita ja vaatteita kertyi pakettiautollinen ja tavaroiden kirjo oli laaja. Esimerkiksi pelkästään luistimia saatiin 31 paria ja suksia 18. Lisäksi vaatteita ja muita varusteita lahjoitettiin niin paljon, että käytössä ollut pakettiauto täyttyi kokonaan. Projektiryhmässä arvioitiin tavaran arvon yltävän mahdollisesti jopa n. 1500–2000 euroon. Näiden perusteella keräyksen voisi sanoa onnistuneen erinomaisesti. Myös koulussa tämä projekti valittiin kurssin parhaaksi!
Wilman vinkit seuraavien projektien suunnittelijoille:
1. Ryhmän roolit. Projektin alussa pyydettiin jakamaan nimelliset roolit ryhmän jäsenille (projektipäällikkö, projektisihteeri...), mutta näitä ei kannata ottaa liian tosissaan. Me sovittiin alussa ryhmän kesken, että jokainen panostaa suunnilleen saman verran ja näin voi auttaa myös oman "roolinsa" ulkopuolella. Näin vain yhden ryhmäläisen hoidettavaksi ei jäänyt esimerkiksi yhteistyökumppanin hankinta.
2. Kommunikoikaa. Me tehtiin heti alkuun WhatsApp-ryhmä, jossa pystyttiin tiiviimmin keskustella omista ajatuksista ja ideoista. Pidettiin myös noin kerran viikossa Zoomi, jossa käytiin toteutusta yhdessä läpi. Tää on myös oiva tilaisuus luoda se pienempi opiskeluryhmä, jossa voi jakaa tarvittaessa myös omat huolet ja murheet.
3. Tehtävien teko. Kaikkien ei tarvitse osallistua kaikkeen. Meillä kaikilla on erilainen aikataulu koulun ulkopuolella, joten kaikki ei pysty samalla tavalla osallistumaan aina esimerkiksi suunnitelmien kirjoittamiseen. Jos ei pääse osallistumaan johonkin niin voi tehdä seuraavassa vähän enemmän.
4. Ei liikaa stressiä. Loppujen lopuksi se projektin teko on ihan kiva juttu. Haluaisin tässä antaa vielä erityiskiitoksen mun ryhmä kasille, joka hoiti homman finaaliin!
Ryhmät jaettiin aakkosjärjestyksessä kurssin alussa. Mun ryhmä koostuu 4 miehestä ja 2 naisesta, joilla kaikilla on hyvin erilainen tausta ja osaaminen. Mulla sattui tosi hyvä tuuri ja sain itselleni näin mahtavan ryhmän, jonka kanssa saan tehdä töitä!
~ Wilma
Kommentit
Lähetä kommentti